10 tips voor 10 kilo afvallen in 100 dagen

Ja! Het is gelukt! Mijn doel ‘fit in 100 dagen’ is behaald! Hoe is dat gelukt? Graag deel ik mijn bevindingen met jou! Maar eerst…

Wat er aan vooraf ging

Eind februari 2016 beschreef ik op mijn website Ronaldscheer.nl dat ik niet lekker in mijn vel zat en dat ik vond dat het tijd was voor het verbeteren van mijn algehele conditie. Eind februari 2016 was mijn conditie ronduit slecht. Ik kon geen 100 meter hardlopen. En dat terwijl ik in 2011 een halve triathlon heb volbracht in 05.32 uur. Ik voel dus wel een verschil tussen ‘fit zijn’ en ‘niet fit zijn’.

Fitness tips en adviezen

Bewegen is gezond en mijn doel was om mijn spieren weer ‘aan’ te gaan zetten. Ik weet dat spieren die gebruikt worden energie verbruiken. Dus dan gebruiken die spieren ook ’s nachts energie, wat handig kan zijn als je je vetreserves wilt verbranden. Ik kreeg veel concrete fitness tips, waarbij je geen spierbundels opbouwt, maar waarmee je wel je spieren gaat ontwikkelen.

Hieronder beschrijf ik mijn activiteiten waardoor ik behoorlijk veel lichaamsgewicht ben kwijt geraakt. Graag wil ik vooraf aangeven dat het nooit mijn intentie was om 10 kilo af te vallen in slechts 100 dagen. En de belangrijkste wijziging voor mij was: gluten-vrij eten. Voor mij is dat een wereld van verschil.

Geen dieet of afslankkuur

Ik eet en drink nog steeds net zo veel zoals ik altijd heb gedaan. Wel heb ik aanpassingen doorgevoerd.

Zichtbaar slanker

Als je in korte tijd 10 kilo afvalt (in mijn geval van 90 kilo naar bijna 80 kilo lichaamsgewicht), dan kan je dat vrij duidelijk zien. Aangezien ik veel positieve reacties krijg van mensen in mijn omgeving op mijn zichtbare gewichtsverlies, heb ik besloten mijn aangepaste levensstijl te publiceren.

Daarmee hoop ik dat ik lezers van dit blog kan inspireren om ook hun eigen levensstijl aan te passen. En ik hoop tips te krijgen van lezers van deze blogpost om mijn resultaten te verbeteren.

Een ander leefpatroon

Mijn adviezen en tips heb ik niet genummerd, want je hoeft ze niet een voor een te starten of af te ronden. Ik heb mijn schema gemaakt vanuit een ritme van 7 dagen. Hieronder staat het algemene schema waaraan ik mij probeer te houden om mijn doel te bereiken. Onderstaand schema heb ik uitgewerkt voor elke fase tijdens deze 100 dagen. Het uitgewerkte schema kan je hieronder aanvragen.

  • 1 keer per week een half uur wandelen
  • 1 keer per week een half uur zwemmen
  • 1 keer per week een half uur fietsen
  • 1 keer per week een half uur fitness training
  • Hoeveelheid eten: van elke maaltijd mag je een normaal bord leeg eten. Extra opscheppen mag niet.
  • Kwaliteit van eten: Je mag groente, fruit, vlees en vis eten. Eet voor de rest gluten vrij. Let op: ik ben geen dokter, arts of diëtist. Ik beschrijf puur wat werkt voor mij.
  • Geen koffie en geen alcohol
  • Minder suiker
  • Veel water drinken
  • Na 20 uur ’s avonds niet meer eten

Strava

Volg mij op Strava voor mijn inspanningen. Het motiveert mij om te zien dat vrienden en kennissen ook actief aan het sporten zijn.

Mijn volgende ‘100 dagen’ uitdaging

Mijn belangrijkste doel is het vasthouden van de behaalde resultaten. Ik wil voorkomen dat ik terug jojo naar 90 kilo lichaamsgewicht (of meer). Op 2 juli 2016 en 4 juli 2016 heb ik mij aangemeld voor een kwart triathlon. Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van mijn vorderingen en de resultaten natuurlijk!

Advies op maat

Wil jij graag een advies op maat, zodat ook jij 10 kilo kan afvallen? Of heb jij een ander doel dat jij wilt bereiken? Of wil je alleen maar mijn uitgewerkte schema’s ontvangen? Vul dan hieronder jouw naam en email adres in. En dan help ik je graag zodat jij over 100 dagen jouw doelen hebt bereikt!