Gepost op

5 natuurlijke eetlustremmers

Je kent het wel: je zit ’s avonds op de bank je favoriete serie te kijken en je krijgt ontzettende zin in iets lekkers (lees: heel veel lekkers!). Je probeert jezelf af te leiden om die opkomende vreetbui te onderdrukken, maar het lukt niet: wat moet je dan doen? 

Gelukkig bestaan er een aantal natuurlijke eetlustremmers, die er op het moment zelf óf op lange termijn voor zorgen dat je wat minder van dit soort momenten ervaart. Bekijk snel onze 5 natuurlijke eetlustremmers!

1. 100% pure chocolade
Eet, wanneer je weer eens onbedwingbare trek in wat lekkers krijgt, zo’n 30 gram pure chocolade. En dan hebben we het niet over 85% of 90%, nee, echt 100% pure chocolade! Je zult zien, het werkt meteen. Deze chocolade heeft een direct remmende werking op je eetlust. Het brengt een verandering in bepaalde bloedwaarden, zoals die voor het hormoon ghreline. Dit hormoon speelt een rol bij het ontstaan van eetlust. Wanneer je honger hebt maak je meer ghreline aan, waarna het weer daalt na je maaltijd. Super fijn, toch?

 

2. Peper
Peper blijkt een interessante vermageringshulp te zijn. Naast het feit dat hij de eetlust remt, bevordert het de spijsvertering, werkt het als vetbrander en verhindert hij adipogenesis (vorming van nieuwe vetcellen). Zout daarentegen is juist een eetlustopwekkend product. Je zult in het begin moeten wennen aan het minder eten van zout, omdat je bepaalde producten wat flauw vindt, maar gaandeweg zal je gerechten die je normaal at veel te zout vinden en zal je eetlust verminderen!

 

3. Eiwit
Eiwit is misschien wel de grootste hongerbestrijder! Het geeft een verzadigd gevoel voor meerdere uren en vermindert de kans op emo-eten. Dit komt omdat proteïnen ervoor zorgen dat er een honger stillende boodschap wordt afgegeven in hersengebieden die betrokken zijn bij de eetlustregulering. Eiwit haal je onder andere uit eieren, vis, noten, peulvruchten, kwark, wit en rood vlees.

 

4. Drinken
Water is ontzettend goed om je eetlust te reguleren! Ten eerste omdat dorst vaak verward wordt met honger en ten tweede omdat een goede vochtbalans belangrijk is vermoeidheid te bestrijden (en vermoeidheid laat ons sneller graaien naar comfortfood!). Drink bijvoorbeeld 2 glazen water voor je avondmaaltijd of een warme kop thee als je ’s avonds op de bank trek krijgt in iets lekkers.

 

5. Tijd
Wanneer je tijdens de maaltijd even een pauze van vijf minuutjes inlast geef je het verzadigingscentrum in je hersenen de tijd om in actie te komen. Als je een maand lang zulke pauzes neemt, zal je merken dat je ingeslapen verzadigingscentrum weer heropgevoed is en werkt je eetlustregulator beter! (Dit is ook de reden waarom restaurants soms in één keer je voorgerecht, hoofdgerecht én dessert willen opnemen; aan het begin heb je namelijk zoveel honger dat je ogen groter zijn dan je maag!)

Kennen jullie nog andere natuurlijke eetlustremmers? Of heb je een vraag aan mij? Laat gerust een reactie achter op de blog!

Liefs,

Femke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.