Gepost op

De 5 beste fitness-oefeningen

Je bent vastbesloten: je gaat van die eeuwige bank af, sluit een sportschoolabonnement af en gaat trainen voor die killer-body die je altijd al gewild hebt. Helemaal gemotiveerd kleed je je om in je net nieuwe sportkleren, stap je de kleedkamer uit, en.. ja, hoe ga je dit eigenlijk aanpakken? Hoe begin je met fitness?

Hip Thrust
De hip thrust heeft de squat verslagen en wordt gezien als de nummer 1 bilspieroefening. Deze oefening traint niet alleen je billen, maar ook je hamstrings, onderrug en core. Belangrijk is dat je bij het uitvoeren van deze oefening niet je rug te ver omhoog gooit (dit lukt veel beter als je je buikspieren aanspant: hier is die sterke core dus ook belangrijk!)

Deadlift
Bij een deadlift spreek je vooral je onderrug, quadriceps, hamstrings, glutes, core en onderarmen aan. Houd een goede techniek aan en ga daarna in gewicht omhoog.

Push-ups
Bij een push-ups spreek je je borst, triceps, schouders en core aan. Belangrijk is dat je je lichaam tijdens de gehele oefening in één rechte lijn houdt! Je zult zien dat de oefening moeilijker is dan je denkt als je hem correct uitvoert. Je ellenbogen wijzen iets naar achter, niet helemaal opzij.

Squat
De hip thrust mag de squat dan verslagen hebben, de squat blijft een goede oefening! Hij spreekt vooral je quadriceps, hamstrings, billen, onderrug en core aan. Houdt je blik naar voren, houdt je rug recht en gooi je billen en hamstrings goed naar achteren. Wanneer je de squat zelf goed onder de knie hebt kun je variëren.

Chin-ups
Last but not least, chin-ups! Een oefening die veel meiden graag willen kunnen, maar wat vaak moeilijker lijkt dan gedacht. Je biceps, trapezius, latissimus dorsi (oftwel: je vleugels!) en je core worden hierbij aangesproken. Er zijn verschillende soorten, afhankelijk van je handgreep:

– Supinated: onderhandse grip
– Parallel of neutral: handgrip op schouderbreedte
– Pronated: bovenhandse greep

chin-ups-fitness-meiden-blog

 Meiden, ga met deze oefeningen aan de slag! En onthoud:

1. Al die fancy oefeningen waar instagram mee vol staat mogen er dan leuk uit zien, dit zijn de beste 5 basisoefeningen voor fitness!
2. Als je de techniek onder controle hebt, kun je het gewicht gaan opbouwen.
3. Span je buikspieren bij de compound oefeningen aan, je zult merken dat je buikspieren bij alle oefeningen betrokken zijn. Bij het maken van de beweging adem je uit!

Liefs,

Femke

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.