Gepost op

Top 5 favoriete buikspieroefeningen

Ik ben er dol op, buikspieroefeningen! Om helemaal fit en in een strak lichaam de zomer in te gaan, ben ik onder andere bezig met wat buikspieroefeningen. Waar ik deze oefeningen doe? Gewoon, in mijn slaapkamer op een yogamatje. Ook probeer ik 2x in de week te gaan bootcampen, maar door school, een vriendje en veel vriendinnen schiet dat er nog wel eens bij in. Daarom doe ik de oefeningen regelmatig ook thuis, zodat ik in shape blijf! Benieuwd welke oefeningen ik zoal doe voor een strakke buik?

Op nummer 1 staat defenitely de old-school sit up; een makkelijke oefening die veel voldoening geeft al zeg ik het zelf. Ik vind het fijn om mijn voeten ergens onder te zetten, bijvoorbeeld onder een boarding of onder bijvoorbeeld de onderkant van mijn bed. Zo glijden mijn voeten niet weg. Mijn armen houd ik gekruist op mijn schouders. Je kunt je armen natuurlijk houden zoals je wilt; het is aan jou wat jij het fijnst vindt.

Op nummer 2 is de plank. Dit is een oefening waar ik veel progressie in heb geboekt. Eerst kon ik het nog geen 10 seconden volhouden, maar door er elke dag 2 seconden bij te doen, zit ik nu op 2,5 minuut. Dit is toch wel een groot verschil. Planken is in principe niet moeilijk; je moet er voor zorgen dat je een goede rechte houding aanhoudt en je schouders rechthoudt. Zelf zet ik wel eens een laptop voor me neer en ga gewoon een video op YouTube bekijken; de tijd gaat zo veel sneller voorbij dan je denkt! Als uitdaging kun je ook een variant uitoefenen van de reguliere plank; de schuine plank. Je draait je 90 graden naar links of naar rechts en leunt op 1 arm. Zorg dat je armen en benen in één lijn zijn met elkaar.

Op nummer 3 staan de leg-raises. Ga plat op je rug liggen en zorg ervoor dat je op wat zachts ligt. Ik krijg namelijk nog wel eens pijn in mijn rug als ik gewoon op de grond lig. Gebruik bijvoorbeeld een yogamatje. Als je gestrekt op je rug op de grond ligt, plaats je je handen ter hoogte van je billen op de grond. Als je het jezelf iets makkelijker wil maken, plaats je je handen onder je billen. Zwiep je benen nu omhoog totdat je benen en je lichaam samen een hoek van 90 graden vormen. Daarna beweeg je je benen weer naar beneden, maar zorg dat ze de grond niet raken! Mijn eerste ervaring was; ‘Ach, dit is toch niet zo zwaar?’ Meiden, als je dit een stuk of 25 keer doet, begin je het weldegelijk te voelen…

Dan alweer nummer 4; de crunches. Dit is een variant op nummer 1; de sit-up. Bij de crunches ga je in principe hetzelfde te werk als bij de sit-ups. Het verschil is dat je maar heel kort naar boven komt. Je komt maar net van de grond af. Sommigen ervaren dit als zwaarder dan de reguliere situp, sommigen ook niet. Ik vind persoonlijk de ‘normale’ situp fijner, omdat ik het uitstrekken bij het omhoogkomen tussendoor erg fijn vind. Dit kan per persoon natuurlijk verschillen.

En dan alweer mijn laatste favoriet wat buikspieroefeningen betreft; nummer 5: de heel-touches. Ook voor deze oefening moet je weer op de grond gaan liggen. Zorg ervoor dat je weer een yoga-matje of een zacht kleed bij de hand hebt om op te gaan liggen! Als je op de grond ligt, moet je je knieën licht gebogen houden in nét geen 90 graden. Zet je voeten plat op de grond. Vervolgens zorg je ervoor dat je schouders de grond niet meer raken en ga je met te toppen van je vingers je hielen aanraken; vandaar ‘heeltouch’. Je beweegt je bovenlichaam dus van links naar rechts, om zo je hielen aan te kunnen raken met je vingers. Doordat je schouders de grond niet raken, moeten je buikspieren worden aangespannen.

Zo, dit was alweer mijn eerste post! Stiekem vind ik het best spannend wat jullie ervan vinden! Vragen, opmerkingen of gewoon iets anders te melden? Laat het me weten!

Wat zijn jouw favoriete buikspieroefeningen?

Liefs, Femke

2 gedachten over “Top 5 favoriete buikspieroefeningen

  1. Russian twists! Ik vind deze fijn om te doen, met een gewicht rond de 2 kilo is ie net wat uitdagender

  2. Sowieso de plank! En ik kon het eerst ook nog geen 20 seconden en nu bijna 3 minuten!
    En ik zet altijd iets van muziek of een filmpje aan, dat helpt echt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.